Kysymys:
Mikä on hyvä tapa juosta talvella?
David Rönnqvist
2012-02-12 03:27:50 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Mikä on hyvä tapa juosta talvella kylmissä maissa, joissa on lunta? Kuinka voit ylläpitää harjoittelua joutumatta juoksemaan juoksumatolla, josta en pidä? Pitäisikö minun etsiä muita kenkiä ja vaatteita, jotka soveltuvat paremmin kylmälle säälle, vai pitäisikö minun yrittää löytää muita tekoja muutaman kuukauden ajan?

Olen kuullut, että se on sinulle haitallista ja että sinä sairastuu helpommin, jos juokset kylmänä keuhkojesi kylmän ilman takia, onko se totta? Jos se on millään tavalla totta, kuinka myöhään syksyllä sinun pitäisi lopettaa juokseminen ulkona ja kuinka aikaisin keväällä sinun pitäisi jatkaa juoksemista ulkona? Jossain noin 0 astetta ennen sitä, kun on lämpimämpää?

Jaloilla: P
Kolme vastused:
#1
+16
Kevin
2012-02-12 04:20:34 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kuinka hauskaa, palasin juuri juoksulta 0c / 32f -säästä. Pidän myös juoksumatoista.

Ensinnäkin mielestäni sinun on ehdottomasti investoitava mukavaan kylmän sään juoksuvaatteisiin. Pitkät housut, käsineet, hattu tai pääpanta ja ainakin pitkähihainen tekninen paita. Tekninen paita pitää kehosi kuivana, mikä on tärkeää lämpimänä pitämisessä kylmässä. Juoksutakki olisi mukava myös, mutta mielestäni en tarvitse sitä ennen noin 20f / -7c, sen yläpuolella se saa minut hikoilemaan liikaa ja (kuten edellä mainitsin), se ei ole hyvä talvikäynnille. Jos lumi ei ole kovaa tai erityisen jäistä, sinun pitäisi olla kunnossa tavallisissa kengissäsi.

Voit myös sekoittaa hoitoasi hieman. Ellet ole huippujuoksija, jonka täytyy kehittyä jatkuvasti, keskity vain tarpeeksi liikuntaan kuntoasi ylläpitämiseksi.Siirry enemmän kohti harjoittelua, erityisesti asioita, joita voit tehdä sisällä, kuten paikallaan oleva pyörä tai uinti. Etsi sisärata, jos voit, ja tee välejä tai muuta nopeustöitä. Nosta kaksi, ehkä kolme kertaa viikossa (sinun pitäisi olla ainakin kerran viikossa joka tapauksessa; ja muista, että sinä sävytät, et kehonrakennus). Sanoisin, että sinun pitäisi saada neljä ajoa viikossa, joka voi sisältää yhden nopeuspäivän. Jos sattuu olevan sääolosuhteita päivällä, jonka aiot tehdä juoksun ulkona, voit joko vaihtaa sisäpäivän kanssa (kerran, sinun ei pitäisi mennä kolme päivää peräkkäin juoksematta), tai imeä se ja käytä juoksumatto.

Pieni tapa sairastua kylmässä on vanhan vaimon tarina. Kylmä sää ei laita viruksia tai bakteereja keuhkoihisi. Itse asiassa juoksu (niin kauan kuin et itse kroonisesti ylirasita) yleensä parantaa immuunijärjestelmääsi.

#2
+12
mpiktas
2012-02-12 11:40:18 UTC
view on stackexchange narkive permalink

@Kevin tiivisti sen hienosti, voin vain lisätä jotain omasta kokemuksestani. Alin lämpötila, jonka juoksin harjoitteluun, oli -10C. Lämpötiloissa noin 0 ° C käytän pitkiä, joustavia housuja, alushousuja ja yksinkertaista juoksupaidaa yhdistettynä tuulimurdolaitteeseen ja housuihin, jotka ovat hyvin ohuita ja kestämättömiä. Nämä ovat tarpeeksi, koska kun juokset, tuotat paljon lämpöä.

Matalampiin lämpötiloihin lisätään käsineet, hattu ja pitkähihainen tekninen paita. Jos juokset yli tunnin alle -10 ° C, alkaa menettää lämpöä jaloissa, mutta en koskaan etsinyt ratkaisuja, koska harjoitteluni ylittävät harvoin tunnin.

Talvella lämpötila oli niinkin alhainen kuin -25C. Sitten tarvitaan ehdottomasti balaklavaa, koska jos yrität juosta ja hengittää nenän läpi, alkaa pian tukehtua (koska nenä ei voi lämmittää ilmaa tarpeeksi nopeasti), ja suun kautta hengittäminen voi kutsua kylmäksi. Tässä kysymyksessä en ole kuitenkaan varma. Kylmällä säällä yritin minimoida suun kautta tapahtuvan hengittämisen joka tapauksessa.

Jalkineissa riittää tavalliset jalkineet, jos jäätä tai lunta ei ole. Juoksin alle -10C yksinkertaisilla juoksusukoilla ja tavallisilla kengillä ilman ongelmia. Jos on jäätä tai lunta, käytä erityisiä kenkiä, tai voit laittaa ruuvit vanhoihin juoksukenkiin.

Lopuksi toinen neuvo, jonka pidin hyödyllisenä. Sinun täytyy tuntea kylmä, kun aloitat juoksemisen. Jos et tunne kylmää, olet overdressed. Tämä on totta, vaikka se on ärsyttävää, kun odotan Garminini saavan GPS-signaalin.

Olen täysin samaa mieltä. Paitsi sitä osaa, joka ei hengitä suun kautta. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia hengittää suun kautta kesällä tai talvella. Toisaalta et ole ensimmäinen, jonka kuulin sanovan tämän, joten ... onko sinulla viitteitä tästä materiaalista?
Ei, en. Siksi kirjoitin vastaavasti, eli mainitsin vain oman kokemukseni. Minulla ei ollut vaikutuksia, kun juoksin alle -10C, mutta luulen, että saatat saada kurkkukipua alemmissa lämpötiloissa. Hiihtäjät voivat vastata tähän kysymykseen. Hiihto- tai ampumahiihdon kilpailuissa kukaan ei käytä balaklavia, mutta toisaalta monilla ammattilaishiihtäjillä on astmaongelmia.
En voi antaa minkäänlaista tieteellistä näyttöä, vain omaa kokemustani. Jos yritän juosta ulkona (tai tehdä jotain ulkona, siitä syystä) alle 35 F: n lämpötiloissa, huomaan, että sattuu hengittämään. Käytän erillistä hattua ja niska-säärystintä balaclavan sijaan, koska säärystintä on helpompi siirtää alas niskaasi, jos alkaa lämmetä.
Tarkistin erikseen, minulle ei ole ongelmia hengittää suun kautta lämpötilassa -10 ° C. En kuitenkaan hengitä täysi suu auki. Todennäköisesti tämä on hyvin yksilöllinen asia.
#3
+6
geoffc
2012-02-13 07:39:17 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Olen samaa mieltä molempien muiden julisteiden kanssa ja lisän, että olen laskenut -30 ° C: een, eikä siinä ole paljon eroa. Kerros tai kaksi juoksemateriaalipaitaa tuulimurskaan alla. Siinä kylmässä lämpötilassa, vaikka hiki on huono, sitä ei voida välttää, ja voit myös yrittää ansaita lämmön sisälle.

Käytän aina juoksuhattua, mutta näissä tempeissä vaihdan yhdestä tuuletetuista materiaaleista kiinteämmäksi materiaaliksi ja päänauha korvien peittämiseksi. Se auttaa myös pitämään täyden partan talvella säästääkseni kasvoni paljastamista.

(Pyöräilin myös näissä tempeissä monta vuotta, mikä on erilainen joukko vaatteita.)

Jos olet ulkona vakavasti kylmissä lämpötiloissa, kuten -20 ° C ja kylmempi ( tapa, hengitä syvään, jos nenän limakalvo ei jääty, se on lämpimämpi kuin -15 ° C, helppo karkea testi) varmista, että katsot paljasta ihoa, (päällä oleva vaseliini voi vaikuttaa suuresti).

Jos tulet lämpimäksi ja hikiseksi, tee mitä tahansa, älä pysähdy liian kauan! Suunnitelmani pyöräillessäni -30 ° C: n lämpötilassa oli, jos saisin koskaan asunnon. Lukitse tikkari mihin tahansa, etsi myymälä ja mene sisälle, kunnes perheenjäsen voi tulla hakemaan minut. Kaksi kertaa, kun laskin yhteen pyörän talvella ajaessani, kävelin sen pohjimmiltaan takaisin lämpimälle alueelle (työ oli molemmat kertaa lähinnä) ja kävely piti minut lämpimänä.



Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 3.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...