Kysymys:
Onko ylämäkeen juokseminen vaikeampaa vai helpompaa kuin alamäkeen juokseminen?
geoffc
2012-02-10 08:24:34 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Mikä on vaikeampaa, juoksu ylämäkeen vai juoksu alamäkeen?

Olen tehnyt Utahin Salt Lake Cityn maratonin ja sillä on valtava lasku. Luulen, että noin 5000 jalkaa pystysuorana kuluneen vuoden reittinä.

Olin yllättynyt siitä, kuinka paljon neloseni satuttivat kiinni itsestäni jokaisessa alamäkeen.

Oletan, jos harjoittelet sillä se ei olisi niin paha.

Mutta mikä on todella vaikeampi? Ylämäkeen tai alamäkeen?

Mitä vaikeampaa tarkoittaa? Tuskallisempaa? Fyysisesti uuvuttavampi? Enemmän jalkojen voimaa?
En tiedä. Mielestäni olisi mielenkiintoista käsitellä muutamalla eri tavalla.
Viisi vastused:
#1
+25
Mike Hedman
2012-02-10 09:33:16 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ylämäkeen juokseminen on vaikeampaa ... jos osaat juosta alamäkeen tehokkaasti.

Alamäkeen juokseminen vaatii nopeita jalkoja ja lyhyempiä kuin normaalit askeleet - etkä siis saisi kiinni. Ajattele 500 punnan kiveä, joka putoaa kohti päätäsi. Et yritä tarttua siihen, vaan sinun pitäisi vain yrittää pyyhkäistä sitä sivulle (ja liu'uttaa kehoa toiseen suuntaan). Juoksuessa alamäkeen, juuri näin tapahtuu. Valtava kivi (maa) on tulossa sinua kohti nopeasti, etkä voi pysäyttää sitä. Joten sen sijaan, nopeasti jalka liikkeellä, pyyhkäise sitä takanasi ja liu'uta kehosi eteenpäin.

Tämä vaatii harjoittelua, sisua ja enemmän harjoittelua! Mutta se on nopeampi ja PALJON helpompaa kuin yli lyödä, lyödä kantapääsi alas ja yrittää jatkuvasti estää painovoimaa vetämästä sinua mäkeä alas.

Älä yritä tätä ensimmäistä kertaa kilpailussa, varsinkaan polkukilpailu, koska sinun on opittava jalkatyöt turvalliseksi ja hallitsemaan väistämätöntä adrenaliinia, kun huomaat, että olet yhden virheen päässä syömisestä !!

Melko runollinen kuvaus ...
#2
+13
J. Win.
2012-02-11 04:36:01 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Maili mailia, ylämäkeen juokseminen vaatii enemmän fyysistä työtä. Työskentelet selvästi painovoimaa vastaan ​​sen kanssa.

Alamäkeen juoksemisen voidaan kuitenkin pitää vaikeimpana useista syistä.

  • se on yleensä paljon nopeampi, joten kehon osiin kohdistuu enemmän vaikutuksia
  • toisin kuin litteillä tai ylämäkeillä juoksijoilla, alamäkeen juoksijoiden on vastustettava eteenpäin suuntautuvaa liikkumista hallinnan ylläpitämiseksi ja tämän "jarrutuksen" biomekaniikkaan liittyy lihaksia, jotka saattavat olla vähemmän koulutettuja
  • kuten Darth ja Mike Hedman mainitsevat, juoksijat, jotka eivät ole tottuneet laskettelemaan, saattavat käyttää väärää tai hallitsematonta tekniikkaa
Tämä on ainoa vastaus, joka mainitsee todellisen syyn alamäkeen juoksemiselle jättää sinut kipeäksi: alamäkeen juokseminen vaatii lihastesi suorittamaan toistuvia "epäkeskeisiä" supistuksia, mikä tarkoittaa lihaksen jatkeen vastustamista pikemminkin kuin supistamalla vetoa (kuten he tekevät ylämäkeen juoksettaessa). Jos et ole hyvin koulutettu tällaiseen liikkeeseen - joita lihakset eivät yleensä käsittele hyvin - olet kipeä.
#3
+11
Jakub Arnold
2012-02-10 16:39:04 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ylämäkeen juokseminen väsyttää sinut varmasti nopeammin, jos yrität pitää liian nopeata vauhtia. Toisaalta, jos mäki ei ole liian jyrkkä, sen ei tarvitse olla paljon vaikeampi kuin juoksu tasaisella alustalla.

Alamäkeen juokseminen riippuu todella tekniikastasi ja olosuhteistasi, joissa juokset On täysin erilaista, jos tie on märkä tai muuten liukas, koska sinun on käytettävä paljon enemmän energiaa tasapainosi säilyttämiseksi. Mutta jos tie on kuiva ja sinulla on hyvät kengät, se voi olla melko helppoa harjoittelun avulla.

Minulla on tämä 1,5 km pitkä nousu tavallisella lenkkipolulla, joka on melko jyrkkä. Asun mäen päällä, joten aluksi minun täytyy juosta alas, ja radan lopussa ajaa se takaisin ylös.

Jos juoksen sitä hyvissä sääolosuhteissa, voin juosta alas melko nopeasti, luottaen siihen, että en luiskaudu eikä periaatteessa väsy lainkaan. Mutta jos on sateinen päivä, huolehdin valtavasti jokaisesta askeleesta, joten se on melkein yhtä uuvuttavaa kuin juoksu takaisin.

Eroa juoksuun on, että se on melkein aina sama, ei väliä sääolosuhteet.

#4
+3
akf
2012-02-10 09:39:03 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Alamäkeä juokseminen on fyysisesti vaativampaa, koska kehosi tekee enemmän vastustaakseen painovoimaa.

Ylämäkeen juokseminen itsessään ei ole vaativampaa, ellei sinulla ole taipumusta yrittää sprinttiä ylämäkeen. Itse asiassa, jos suljet silmäsi ylämäkeen ajaessasi, voit helposti vakuuttaa itsesi siitä, että juokset tasaisella koneella.

En tiedä, ostanko sen - olen melko varma, että jalkani ja keuhkoni tietävät, kun juoksen ylämäkeen riippumatta siitä, mitä teen vakuuttaakseni heidät toisin ...
@Zannjaminderson: Olen samaa mieltä. Mäkeä pitkin juokseminen on kuin taivas sen helvetin jälkeen, että nouse sinne!
Siltä osin kuin vastustat painovoimaa ... painovoima haluaa sinun menevän alas, joten kun olet ylämäkeen, olet vastustava painovoimaa. Sen fysiikka vaatii, että ylämäkeen meneminen vaatii enemmän energiaa. Jos päätät juosta huonosti alamäkeen, saatat kohdata enemmän kipua, mutta se on 100% estettävissä.
#5
-1
Emily Engelland
2016-10-24 03:39:57 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jos siirrytään ylämäkeen ja alamäkeen "vakionopeudella", lihasten tekemä työ on identtinen molemmissa tapauksissa. Voit tarkistaa tämän nostamalla yhden portaan "hyvin hitaasti" yhdellä jalalla ja laskemalla sitten takaisin "hyvin hitaasti". Olet kuluttanut saman määrän energiaa (työtä) ylöspäin kuin tulet alas. Ero alamäkeen juoksemisessa on se, että olet enemmän "vapaassa pudotuksessa" portaiden välillä ja nivelesi absorboivat enemmän hidastuvaa voimaa kuin lihaksesi, joten lihaksesi tekevät vähemmän työtä.

Tervetuloa SE.sportiin. Voitko lisätä viitteitä kirjoittamaasi?


Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 3.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...